søndag den 25. november 2012

Mine første macarons

I et af mine tidligere indlæg fortalte jeg jer om mit store kup! Nemlig min ny-indkøbte macaron-måtte i silikone. Den skulle ret kort tid efter stå sin prøve, og blev på behørigvis testet i det bedste selskab :)



Opskriften som blev brugt, var én jeg havde fundet på bloggen Himmelske kager, og den hvide chokolade-ganache var ligeledes derfra. Skulle I dog have svært ved at finde opskriften på ganachen, kommer den også her i indlægget.

Men min første udfordring dukkede op allerede inden jeg kom igang! Hvor i alverden køber man mandelmel henne? Ja okay jeg kunne jo lave det selv, men hvis man nu i stedet kunne spare lidt tid der og komme hurtigt i gang, ville det jo være fedt! (OBS! Medmindre man er i god tid, og køber det over nettet - er det ABSOLUT hurtigere at lave det selv OG BILLIGERE!)

Jeg fandt dog til mit held noget i Fru Ronne i Reberbansgade, Aalborg. Udover mandelmel til 75,- for 200g, havde hun også de lækre Wilton pastafarver som er brugt til kagerne her.

I manualen (et lille A5-ark fra leverandøren) blev det anbefalet at man tilførte silikonemåtten fedtstof inden man lagde sit fyld på. Dette vil jeg dog af personlig erfaring anbefale, at lade være med! Kagerne med fedtstof blev meget mere fedtede og bløde, end de uden fedtstof - desuden var de slet ikke til at få af silikonemåtten, hvis der var fedtstof på.

Som I nok kan fornemme ud fra billederne, var der slet ikke plads nok på den lille måtte, og vi blev derfor nødt til at fatte blyanterne og "cirkle" løs på noget bagepapir. På den måde blev det også muligt for mig at vurdere forskellen på silikonemåtten og almindelig bagepapir.

Efter at kagerne havde været den anførte tid i ovnen, var det tid til at tage dem ud for at køle af. Desværre fandt vi ud af at kagerne slet ikke havde fået nok (dengang vi forsøgte at tage dem af pladerne, sad halvdelen af kagen stadig på pladen). Derfor fik de lige 10min ekstra i ovnen på 100 grader. Det hjalp derimod!




Da kagerne atter var færdige med at køle af, kunne vi tilføje ganachen, som fint havde stået i køleskabet, siden den blev lavet (imens kagerne trak overflade, inden de skulle i ovnen). Således blev de færdige lige i rette tid til Forbrydelsen på DR1, og så var der ellers dømt søndags hygge i det lille nordjyske hjem!

Hvid chokolade-ganache

250ml fløde
300g hvid chokolade


P.S. Konklusion på om det bedre kan svare sig med silikonemåtten end almindeligt bagepapir, er desværre nok at til store portioner er det mindst ligeså nemt at lave det på almindeligt bagepapir. Er det bare en lille portion, er silikonemåtten rigtig nem og fin, så længe man husker på at de skal have lidt længere i ovnen, samt IKKE tilføre fedtstof :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...